Image

PXL-Music-student Gust Blykers wint de VI.BE scriptieprijs

Met enkele maanden vertraging reikte VI.BE dan toch hun scriptieprijs van 2020 uit. De organisatie, die tot vorig jaar bekend stond als Poppunt, organiseert de prijsuitreiking nu al vijftien jaar. Dit keer ging de prijs voor de beste bachelorproef naar Gust Blykers (24), student Muziekmanagement aan PXL-Music: “Dankzij mijn twijfeljaar handelswetenschappen kon ik zo’n goede thesis schrijven.”
Je studeerde Muziekmanagement aan de PXL, maar nog voor je aan je eindwerk begon, heb je die studie even stopgezet, klopt dat?
Gust:
Inderdaad. Muziekmanagement is eerder gericht op de live-beleving en op artiestenmanagement, twee dingen waar ik niet echt mee bezig ben omdat ik eerder theoretisch ingesteld ben. Muziekrechten of opgenomen muziek interesseren me meer. Ik had het gevoel dat de richting dus toch niet echt iets voor mij was, en dat ik beter een economische richting zou proberen. Daarom heb ik een jaar handelswetenschappen gevolgd aan de VUB, waar ik gedragseconomie leerde kennen. Dat vond ik meteen interessant. Ik begon me erin te verdiepen en zag dan ook die connectie met de muziekindustrie. Ik besloot uiteindelijk om mijn studie Muziekmanagement toch af te maken, en ik wist dat dit een mooi onderwerp voor een bachelorproef zou zijn.
Je hebt het onderwerp dus gekozen terwijl je in een andere richting zat.
Gust:
Ik denk dat dat ook heeft geholpen. Binnen je richting krijgt iedereen dezelfde lessen. Dan is het moeilijk om met iets unieks en uitdagends op de proppen te komen. Door vanuit een economische en psychologische hoek na te denken over de concertindustrie, bood dat dus een heel nieuw perspectief. Het is dankzij dat twijfeljaar dat ik zo’n toffe bachelorproef kon schrijven.
 

Gedragseconomie in muziekindustrie

Kan je even kort uitleggen waar je bachelorproef over gaat?
Gust:
Daar heb ik moeite mee. (lacht) De paper moest maar 40 pagina’s zijn, maar het zijn er bijna 120 geworden. Het komt erop neer dat we denken dat we heel rationeel nadenken, zeker voor financiële beslissingen. Een aantal psychologen heeft net aangetoond dat dat helemaal niet zo is en dat we veel intuïtiever zijn dan we zelf denken. Maar onbewust vallen we vallen terug op een aantal voorspelbare patronen in ons denkproces. Deze beschrijf ik in mijn thesis, en ik laat zien hoe de concertindustrie daar gebruik van kan maken.
Wat vond je zelf het interessantste of het leukste aan je onderzoek?
Gust:
Het opstellen van het theoretische kader. Er was nog niet zoveel geschreven over gedragseconomie in het Nederlands. Ik heb alle boeken in het Engels moeten lezen. Die informatie moest ik dan samenbrengen tot één werk, dat redelijk allesomvattend is op het vlak van gedragseconomie. Al die theorie mooi samenbrengen in een Nederlands geheel, dat was het tofste.
 

De scriptieprijs

Hoe kwam je erop je paper in te zenden voor de scriptieprijs?
Gust:
Onze school is de enige in Vlaanderen waar je de richting Muziekmanagement kan volgen. Omdat VI.BE een grote naam is in de muzieksector, was de prijs dus al wel bekend bij ons. Omdat wij ook de enige school zijn in Vlaanderen met een richting die specifiek toespitst op business in de muziekindustrie, komen studenten van onze richting wel vaker in aanmerking voor de scriptieprijs. Als je een goede bachelorproef gaat voorstellen aan de leerkracht, stellen ze vaak voor om hem in te sturen voor de prijs.
Wat hield de wedstrijd allemaal in? Moest je enkel je thesis insturen of kwam er nog meer bij kijken?
Gust:
Na de deadline voor het insturen in het najaar van vorig jaar, heb ik er zes maanden absoluut niets meer van gehoord. Zelfs geen bevestiging dat mijn inzending goed ontvangen was of een aankondiging dat ze de winnaar binnenkort zouden bekendmaken. Ik dacht dat er iets fout was gelopen bij de inzending, of dat ik het op een of andere manier was vergeten in te sturen. Dan opeens, op 12 maart, kreeg ik bericht: “Proficiat, Gust. Je hebt gewonnen.” Ik had het toen al helemaal uit mijn hoofd gezet dat ik dat ooit zou winnen. Ik heb na de inzending dus eigenlijk niets meer moeten doen, behalve voor het filmpje voor de bekendmaking van de winnaars. Normaal gebeurt dat in de AB tijdens een netwerkmoment met mensen in de industrie, maar dat ging dit jaar dus niet.
Dan was het echt een verrassing toen bleek dat je gewonnen had.
Gust:
Het is raar om te zeggen, maar toen ik mijn bachelorproef instuurde, vond ik het zelf wel een hele goede. Ik was er echt wel trots op. Ik had toen ook mijn cijfers al gekregen: 19/20. Maar net omdat het zolang duurde tot ik iets hoorde, had ik mij er al bij neergelegd dat ik het niet zou halen. Veel studenten hadden hun bachelorproef bijvoorbeeld geschreven over de invloed van corona op de muziekindustrie. Ik ging er wat van uit dat dat een relevanter onderwerp was en dus meer kans maakte.
Wat was je eerste reactie bij dat bericht?
Gust:
Ik was heel blij natuurlijk, en mijn ouders ook. Ik heb het hun aan tafel verteld. Mijn papa wist dat ik had deelgenomen en elke week vroeg hij wel of ik al iets gehoord had. Ik durfde hem echt niet te vertellen dat ik dacht dat ik een fout had gemaakt bij die inzending. (lacht)
En nu?
En nu je je diploma hebt, wat wil je gaan doen?
Gust:
Dat is een moeilijke vraag. Ik zoek nog steeds werk in de muziekindustrie. Ik heb even gewerkt als customer care medewerker, maar dat was niets voor mij. Nu de coronacijfers beter zijn, ben ik opnieuw volop aan het solliciteren. Het winnen van de scriptieprijs staat ook wel mooi op je cv, maar ik heb er nog niet speciaal belangstelling voor gekregen. Het is natuurlijk nog pril.
De geïnteresseerden kunnen de bachelorproef van Gust vinden op VI.BE. Als de lengte je toch wat afschrikt: vanaf pagina 82 begint een samenvatting van dertig pagina’s. “Die leest ook vlotter, dat is meer in mensentaal,” vindt Gust zelf.